Hvorfor er det så vanskelig å smøre riktig i Kollen?

Del:

Du tar en kikk på termometeret, går i boden, og velger smøring etter produsentens temperaturanvisning.

Feil! Men hvorfor?

Luftfuktighet, ny eller gammel snø, og hvor lenge det er siden løypa sist ble preppet, er sentrale parametere for å treffe riktig på smøring.

Temperaturen i lufta er kanskje det minst viktige blant de vanlige kriteriene, forteller Peder Stadaas. Han er ansvarlig for Superskis glidprosjekt som systematisk tester smøreprodukter og slip i Holmenkollen.

  • Som et eksempel hadde vi under et renn en temperatur på en til to minusgrader. Et typisk valg ville være å smøre med blå eller fiolett voks. Men tett tåke, tilløp til regn, og gammel kunstsnø var faktorer som til sammen skapte et rent klisterføre.

Peder utdyper:

Luftfuktigheten er viktig for å treffe på smøringen. Selv om Holmenkollen ligger 300 meter over havet og på terskelen til Nordmarka, sørger Oslofjorden for et stort innslag av kystklima. En kuldegrad i Kollen (høy luftfuktighet) er noe annet enn en kuldegrad på Røros (lav luftfuktighet).

På Superskis smøretips for Holmenkollen opplyses alltid om luftfuktighet. Verdiene kan svinge mye fra dag til dag.

Something old, something new. Den snøen som kommer fra naturen består som kjent av krystaller med fine og unike strukturer. Kunstsnøen er mer som bittesmå isklumper. Når disse blandes, får skismøreren utfordringer. Miksen påvirker valget av smøring. Etter hvert som natursnø får ligge noen dager, omdannes snøkrystallene til grovere partikler som minner mer om kunstsnøen. Alt dette må vurderes, før smøreren gjør sine valg.

  • I et skirenn vil man vanligvis møte på forskjellige snøtyper, og ingen ski vil være perfekte hele veien. Det gjelder derfor å løse smøreoppgaven slik at man har ski som står seg best mulig gjennom hele distansen, understreker Peder.

Dobbel daglig dose. At kunstsnø krever mykere smøring enn natursnø, er felles for alle moderne skianlegg. Men Joakim Levorsen, daglig leder i Superski, peker på ytterligere en faktor som gjør smøreforholdene i Kollen krevende.

  • Løypene her preppes ofte to ganger daglig. Dette gjør at snøen raskere får en grov struktur enn det man finner andre steder.

Legg også til at nasjonalanlegget har bratte bakker. En smørebom her får konsekvenser.

Holmenkollen har skiløyper i verdensklasse. Samtidig kan smøring etter lufttemperatur nærmest være oppskriften på fiasko. Men med litt lokalkunnskap blir du rustet til å ta gode valg.

Superski legger ut smøretips for Holmenkollen alle hverdager. Og egne anbefalinger i forkant av alle skirenn i anlegget.